تماس با سایت مشاغل رشت: 920 10 910 013 داخلی 1

جراحی قرنیه در رشت - دکتر محمد ساری محمدلی - فوق تخصص قرنیه رشت

بازدید: 30717

 

دکتر محمد ساری محمدلی

 

دکتر محمد ساری محمد لی - فوق تخصص چشم

 

جراح و متخصص چشم

فوق تخصص قرنیه ، لیزیک و لنز


دکتر محمد ساری محمد لی - فوق تخصص چشم

 

نظام پزشکی : 86727

جراحی آب مروارید (کاتاراکت)
---
جراحی لیزیک

---
جراحی پیوند قرنیه

جراحی لازک و PRK و کارگذاری لنزهای داخل چشمی

پیوند قرنیه تمام ضخامت و لایه ای (DSAEK , DALK)

جراحی قرنیه و رینگ با لیزر فمتو سکند


نشانی : رشت ، چهار راه گلسار ، نرسیده به پل بوسار ، ساختمان پزشکان دانا ، طبقه 10 - واحد 10

تلفن : 32119024-013    -      32119018-013

کانال اطلاع رسانی دکتر محمد ساری محمدلی : Drmohamadli


دکتر محمد ساری محمد لی - فوق تخصص چشم
 
 دکتر محمد ساری محمد لی - فوق تخصص چشم
دکتر محمد ساری محمد لی - فوق تخصص چشم
دکتر محمد ساری محمد لی - فوق تخصص چشم
 
دکتر محمد ساری محمد لی - فوق تخصص چشم

عصای سفید در دستان بینا

 چشم عزیزترین و شاید حساس ترین عضو بدن است و اولین حسی که در بدو تولد تجربه می شود - حس بینایی و دیدن این جهان بیکران و پر رنگ و لعاب است . 15 اکتبر مصادف با 23 مهر روز جهانی عصای سفید ،روز روشندلانی است که از این نعمت الهی بی بهره اند ، اما قطعا دنیای یر رنگ و بیکرانی را در درون خود ساخته اند و استفاده از عصای سفید به شکل امروزی و به عنوان نمادی برای شناخت نابینایان به دوران بعد از جنگ جهانی اول بر میگردد . این روز برای اهمیت به روشندلان ، توجه بیشتر به مشکلات آنان و ایجاد محیط های مناسب برای استفاده کنندگان از عصای سفید است . علاوه بر این ، از سال 1964- که این روز تصویب شد - بهانه ای برای پاسداشت دستاوردهای افراد نابینا شد . کم بینایی و نابینایی بیماری شایعی نیست و در حد همین میزان اندک نیز بسیاری از نابینایی ها قابل پیشگیری و درمان هستند ، ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و عدم مراجعه به موقع به پزشک معالج برای درمان لازم تبعات بدتری برای فرد ، خانواده و جامعه دارد. در خصوص نابینایی و علل به وجود آمدن آن ، همچنین راه های پیشگیری و درمان آن گفت گویی با دکتر محمدلی ترتیب داده ایم که در ادامه میخوانید .

در ابتدا لطفا زنذگینامه ای از هوئد ررا بیان فرمائید ؟
من دکتر محمد ساری محمدلی هستمم - سال 86 با تخصص چشم از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فارغ لتحصیل شدم ; چهار سال در شهر گنبد کار کردم ; در سال 90 دوره فوق تخصصی قرینه را در دانشگاه شهید بهشتی و بیمارستان لباقی نژاد تهران درگروه قرنیه ، تحت نظر اساتید بزرگوار قرنیه دانشگاه شهید بهشتی شروع کردم . از سال 92 که فارغ التحیل شدم - در شهر رشت مشغول به طبابت شدم.

نابینایی چیست وهم ترین علل آن کدام اند ؟
نابینایی قانونی یعنی کاهش بینایی به حدی که در بهترین چشم 0/1  یا کمتر از آن باشد ، یا میدان دید 20 درجه یا کمتراز آن باشد . خیلی از نابینایی ها قابل درمان یا پیشگیری است و بعضی ها  درمان پذیر نیستند . در دنیا علل مختلفی برای نابینایی وجود دارد . علل اصلی نابینایی عبارت اند از کاتاراکت ، گلوکوم ، دژنراستون ماکولای وابسته به سن ، کدورت های قرنیه ، رتینوپاتی دیابتی ، تراخم ومشکلات مربوط به چشم کودکان .

آیا در کشورهای مختلف علل این بیماری متفاوت است ؟
بله در یک سری کشورهایی که از نظر توسعه بهداشتی ضعیف اند ، نابینایی بیشترعلل قابل پیشگیری دارد ، مثل بیماری های عفونی (تراخم)،عیوب انکساری شدید و از همه مهم تر کاتاراکت.کاتاراکت مهم ترین علت نابینایی قابل درمان در کشورهای توسعه نیافته محسوب می شود.به علت اقدامات بهداشتی در سراسر دنیا نابینایی به علل عفونی و کاتاراکت در حال کاهش است ودرکشورهای توسعه یافته و در حال توسعه میزان دیابت و دژنراسیون ماکولا در حال افزایش است و نابینایی ناشی از آن ها هم بیشتر خواهد شد .
در مورد مسائل مختلفی که باعث ایجاد نابینایی می شود و انواع نابینایی لطفا بیشتر توضیح بفرمایید ؟
اگر درمورد نحوه نابینایی بخواهیم صحبت کنیم ، میتوانیم  به صورت آناتومیک بگوییم که هر قسمت از چشم میتواند عامل نابینای باشد . اگر بخواهیم ساده دسته بندی کنیم ، باید بگوییم نابینایی میتواند در اثر بیماری های سطح چشم اتفاق بیفتند ; در اثر بیماری هایی که مربوط به اشک است ، خشکی چشم شدید میتواند نابینایی ایجاد کند. بیماریهایی که خشکی شدید سطح چشم ایجاد میکنند  و ساختار سطح چشم را بر هم می ریزند ، مثل بیماری استیونس جانسون یا سوختگی های شدید سطح چشم (مثل سوختگی های شدید شیمیایی ، حرارتی) و تبخال چشمی . در این موارد چشم نمی تواند آن سطح مربوط و تغذیه ای را - که اشک فراهم می کند - داشته باشد ، در نتیجه فرنیه نمیتواند شفاف باشد و نمیتواند عملکرد طبیعی خودش را حفظ کند و سبب نابینایی می شوند . خود قرنیه نیر میتواند سبب نابینایی شود .
یک سری بیماری های قرنیه هستند که مادر زادی اند و یک سری هم هستند که بعدا ایجاد می شوند . در مواردی که در آینده ایجاد می شوند ، ممکن است عامل ژنتیکی دخیل باشد ، اما تظاهرش در سنین بالاتر باشد . گاهی هم ممکن است اکتسابی باشد،  به علت مسائل عفونی و بیماری های قرنیه ، که بیماری های عفونی شامل زخم های قرنیه است . این زخم ها  هم زخم های قارچی ، باکتریایی ، ویروسی (مثل تبخال چشمی) است . بیماری دیگر بیماری قوز قرنیه است -که بیماری شایعی است - در موارد شدید میتواند در دسته بندی نابینایی قرار بگیرد و تعدادی از این بیماری ها - که قرنیه را درگیر می کنند - درمان پذیرند و می توان با پیوند قرنیه آن ها را درمان کرد و یکسری هم قابل درمان نیستند ، به خصوص مواردی که از بدو تولد وجود دارد که باعث تنبلی شدید چشم می شود . در سنین نوزادی امکان جراحی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، عوارض خبیلی زیادی دارد و عمدتا باعث کاهش شدید بینایی می شود . 
بیماری های عدسی و بیماری های  اتاق قدامی چشم ، شایع ترین بیماری های عدسی کاتاراکت است و اگر درمان نشود می تواند سبب نابینایی شود . در جاهایی که امکانات مناسب برای  دسترسی به چشم پزشکی وجود ندارد، ین اتفاق می افتد . به عنوان مثال می توان به گلوکوم اشاره کرد ، گلوکوم عبارت است از صدمه به عصب بینایی که عمدتا با فشار بالای چشم همراه است و این صدمه به عصب اپتیک به آرامی میدان بینایی بیمار را محدود میکند  و در نهایت دید مرکزی را هم می گیرد . در مورد گلوکوم ذکر ایت نکته بسیار مهم است ، چون صدماتی که به عصب اپتیک وارد می شود ، معمولا بر گشت پذیر نیستند و در مراحلی که بیمار از کاهش دید ناشی از گلوکوم شکایت دارد و مراجعه می کند ، معمولا صدمات قابل توجهی به عصب بینایی وارد شده استت ، بنابراین تشخیص زود هنگام و درمان آن در مراحل ابتدایی سیر بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است و در مرحله بعدی بیماری های شبکیه است . شبکیه چون سلول های عصبی هستند ، صدماتی که به آن وارد می شود عمدتا اگر باعث مرگ سلول های شبکیه شوند ، برگشت پذیر نیستند . بیماری های شبکیه  که عموما برای نابینای شناخته می شوند ، مربوط به بیماری های مادرزادی و علل اکتسابی متعدد از جمله رتینو پاتی دیابتی و کندگی شبکیه هستند. بیماری های شبکیه که باعث نابینایی می شوند را میتوان در چند دسته نام گذاری کرد : یک سری بیماری ها ی مادرزادی شبکیه هستند ، مثلا بیماری لبر (نابینایی مادرزادی لبر)، بیماری اشتارگات ، بست و انواع رتینیت پیگمنتوزا (RP). این ها ممکن است باعث نابینای شوند . همچنین بیماری های اکتسابی که بسیار مهم اند ، به خصوص در جوامع  مدرن مثل رتینوپاتی های ناشی از دیابت . دیابت حجم بالایی از جامعه را گرفتار می کند و صدمات ناشی از دیابت روی عروق شبکیه باعث می شود هر ساله تعداد زیادی از افراد نابینا شوند . کنترل بهتر دیابت و درمان مناسب ضایعات رتینوپاتی دیابتی در زمان مناسب می تواند از ایجاد نابینایی جلوگیری کند . همچنین دوکومان (پارگی شبکیه ) اگر به موقع درمان نشود ، یا مکررا ایجاد شود می توانند سبب نابینایی شوند.
آیا نابینایی قبل پیشگیری است؟
سه چهارم تمام نابینایی ها قابل پیشگیری  یاد درمان اند. برآورد می شود 285 میلیون نفر در سطح جهان هستند که دچار مشکل شدید بینایی اند که ار این تعداد 39 میلیون نفر نابینا هستند . حدود 90 درصد ار نابینایی در سطح جهانی در مناطق ضعیف اقتصادی دیده می شود.
---------------------------------------

جراحی قرنیه در رشت


dr-mohammad-sari-mohammadli-opt10

به احتمال زیاد جراحی قرنیه به گوش شما خورده باشد؛ وقتی اسم جراحی قرنیه را میشنوید شاید برای شما ترسناک و دشوار تصور شود در حالی که امروزه برخی از انواع جراحی قرنیه حتی بدون نیاز به بیهوشی و بخیه انجام می‌شود.قرنیه بخش شفاف جلوی کره چشم است. وظایف قرنیه :

  •   پرتوهای نور را به داخل چشم هدایت کند و آنها را روی پرده شبکیه متمرکز کند،
  • از ساختمانهای داخل کره چشم محافظت نماید.
نور وقتی میخواد به پرده شبکیه برسد باید از قرنیه عبور کند به همین دلیل قرنیه باید شفاف باشد. پیوند قرنیه باید سریع انجام شود و تعویق انداختن آن مشکلاتی را به وجود می‌آورد. جراحی قرنیه در رشت برای برداشتن بخشهای کدر قرنیه ، سوراخ شده و جایگزین کردن آن با قرنیه شفاف انجام می‌شود . در ادامه به بخش های مهم از جراحی قرنیه می پردازیم با ما همراه باشید .

جراحی قرنیه به چه دلایلی انجام می شود ؟
  •   ایجاد دید بهتر در مواردی که کدورت قرنیه باعث تاری دید شده است.
  •   ترمیم سوراخ قرنیه برای حفاظت ساختمانهای داخل کره چشم.
  •   درمان درد چشم در مواردی که به علت بیماری یا تورم قرنیه درد شدید وجود دارد.
  •   ریشه کن کردن عفونت در مواردی که عفونت قرنیه با دارو درمان نمی‌شود.
  •   ورم قرنیه پس از جراحی آب مروارید
  •   قوز قرنیه یا کراتوکونوس
  •   کدورت یا لک قرنیه
  •   سوختگی شیمیایی قرنیه
  •   بیماریهای ارثی که باعث ایجاد کدورت یا ورم قرنیه شده
  •   تبخال در چشم
  •   ضربه و پارگی قرنیه
dr-mohammad-sari-mohammadli-opt10

شایع ترین علت پیوند قرنیه


قوز قرنیه شایعترین علت پیوند قرنیه است. در حال حاضر با گذاشتن ایمپلنت هایی داخل قرنیه، قوز قرنیه را برطرف میکنند .البته نگفته نماند که در شرایطی که ضخامت قرنیه از دست نرفته این کار انجام می شود . در مورد بیمارانی که ضخامت‌ قرنیه کمتری دارند باید از پیوند قرنیه استفاده کرد که تشخیص آن برعهده چشم ‌پزشک است. در شرایطی که مشکل در یک چشم ظاهر شود، با مقایسه دید دو چشم می‌توان متوجه غیرمعمول بودن شرایط یکی از آن ها شد. اگر در هر دو چشم بروز کند نیز کاهش وضوح تصاویر عامل تعیین‌کننده‌ای برای تشخیص بیماری قرنیه است. افرادی که به بیماری‌های قرنیه مبتلا هستند و به غیر از قرنیه، بقیه ساختمان چشم‌شان سالم و طبیعی است، می‌توانند به کمک اعمال جراحی، دیدی با کیفیت بالا داشته باشند.

اهدا کنندگان نامناسب قرنیه
  •   مرگ با دلیل نامعلوم
  •    بیماری کروتزوفلد-جاکوب
  •   ایدز
  •   هپاتیت
  •   عفونت‌های سیستماتیک
  •   ریتینوبلاستوما
  •   تومورهایبدخیم سگمان قدامی
  •   اسکارقرنیه
  •   سابقه جراحیقبلی
  •   بیماری که خود تحت جراحی قرنیه قرار گرفته‌است.
مراحل جراحی قرنیه در رشت
جراحی قرنیه در رشت ،که در آن قرنیه آسیب دیده بیمار با یک قرنیه اهدایی جایگزین می‌شود. قرنیه پیوندی از یک فرد برداشته می‌شود که هیچ گونه بیماری شناخته شده یا شاخص‌های دیگری که موجب پس زدن پیوند توسط فرد گیرنده و به خطر انداختن سلامتی وی می‌شود نداشته باشد. این جراحی توسط چشم پزشک فوق تخصص جراحی قرنیه در رشت و تحت بی‌هوشی عمومی انجام می‌گیرد در موارد خاص بی‌هوشی بصورت موضعی به همراه تزریق آرام‌بخش و خواب‌آور نیز قابل انجام است. پزشک متخصص، قرنیه پیوندی را به قطر 7، 8 میلی متر از چشم مرده درمی‌آورد و با 16 بخیه به چشم زنده پیوند می‌زند، بخیه‌ها هم آن‌قدر ریز هستند که بیمار آنها را حس نمی‌کند.این کار با تیغ‌های یکبار مصرف انجام می‌شود. این کار با دقت بسیار بالا انجام خواهد شد تا قرنیه به شکل کج و نا منظم در چشم زنده قرار نگیرد و مقدار بیشتری از قرنیه چشم اهدایی برداشته می‌شود تا به خوبی روی چشم گیرنده جا بیفتد و محکم شود.

dr-mohammad-sari-mohammadli-opt10.


مراقبت‌های بعد از جراحی قرنیه در رشت

  • نباید هیچ درد جدی داشته باشید. 
  • چشم با یک پد چشم یا محافظ پلاستیکی پوشیده شود. (تا 1 روز)
  • در طول هفته‌های اول پس از جراحی، از ورزش‌های سنگین خودداری کنید.
  • از انجام ورزش‌هایی مثل شنا کردن خودداری کنید 
  • حمام کردن و دوش گرفتن به طور عادی ایرادی ندارد، اما مراقب باشید تا حداقل به مدت یک ماه آب وارد چشمتان نشود
  • احتمال کمی تورم و ناراحتی وجود دارد.
  • چشم جراحی شده را مالش ندهید.
  • اگر فشار فیزیکی به شما وارد نمی‌شود، می‌توانید ظرف دو تا سه هفته بعد از عمل پیوند قرنیه به سر کار خود برگردید.
  • از مکان‌های پر از دود و گرد و خاک دوری کنید.
  • اگر چشم شما به نور حساس باشد، عینک آفتابی می‌تواند کمک کننده باشد.
  • از انجام ورزش‌هایی مثل شنا کردن خودداری کنید 
  • تا زمانی که متخصص به شما این امکان را ندهد، رانندگی نکنید.
  • از قطره‌های چشم استروئیدی یا آنتی‌بیوتیکی به صورت روزانه و برای چند ماه استفاده کنید.
مشکلات از نوع پیوندی
  •   التهاب
  •   تورم
  •   قرمز شدن چشم
  • عفونت است
دکتر ساری محمدلی - متخصص چشم

علامت‌های هشدار دهنده برای پس زدن جراحی قرنیه

  • تار شدن چشمان بعد از پیوند
  • تغییر دید و تار شدن چشمان به یکباره
  • درد و قرمز شدن چشم
مشکلات و عوارض پیوند قرنیه
  • ایجاد آستیگماتیسم
  • کدر شدن قرنیه پیوندی
  • درد
  • قرمزی شدید چشم یا اطراف قرنیه
  • حساسیت به نور
  • اشک ریزش غیر طبیعی
  • تاری دید
  • احساس جسم خارجی که می تواند ناشی از شل یا پاره شدن بخیه ها باشد
  • خونریزی داخل چشمی
  • عفونت
  • آب مروارید
  • آب سیاه
  • عود بیماری قبلی در قرنیه پیوندی و پارگی پرده شبکیه
دکتر ساری محمدلی - متخصص چشم

جراحی قرنیه درمان قطعی "آستیگماتیسم" نیست

جراحی قرنیه در رشت فقط مانع از پیشروی عارضه‌ی آستیگماتیسم نبوده . آستیگمات به ناهمواری‌های روی قرنیه گفته می‌شود که همین امر با ایجاد سطحی ناهموار و موجی شکل بر روی قرنیه منجر به دید نامنظم موج دار و نامرتب و عمدتأ به دو شکل دوربینی و یا نزدیک بینی می‌شود.با ‌تجویز عینک که تنها راهکار درمانی به غیر از شیوه‌های جراحی است و در صورتیکه این عارضه به ویژه در سنین بالا شدت یابد برای جلوگیری از سوراخ شدن قرنیه‌، گاها پیوند قرنیه انجام می‌گیرد.

Tags: چشم پزشک رشت

امتیاز کلی این مطلب (4)

5 از 5 ستاره

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0
نظر شما به سامانه مدیریت ارسال شده است.
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : فیس بوک  - گوگل پلاس - - توئیتر - - واتس اپ - - تلگرام - - اینستاگرام - - لینکدین -

درباره ما

erasht mini logo ما فضای مجازی رشت هستیم
درگاهی جهت دسترسی به اطلاعات شهر ، آب و هوا ، مشاغل و آگهی های نیازمندی و فروش


warning logo شرایط درج اگهی ها
مسئولیت آگهی های درج شده در این سایت بر عهده آگهی دهنده می باشد.

تماس با ما

rasht-map

دفتر مرکزی ما :

شهر باران ، منطقه شهر یاران

بین بوستان دانشجو و مفاخر

ساختمان سرو ، طبقه سوم

تلفن: 01391010920 داخلی 1

سامانه پیامک : 10007412

نمادهای اعتماد و مجوزها

logo-samandehi

Offcanvas Module

Our themes are built on a responsive framework, which gives them a friendly, adaptive layout