روانشناس کودک در رشت

بازدید: 3785

روانشناس کودک در رشت

شاید برای بیشتر خانواده ها مراجعه به روانشناس کودک ترسناک به نظر بیاید، آنهاها بیشتر از این موضوع می ترسند که مراجعه به روانشناس همه چیز را وخیم تر کند و یا اینکه قانع کردن فرزندانشان که چالش روانی دارند سخت باشد. ممکن است در نحوه تربیت و یا ارتباطات کودک خود مشکلات. زیادی داشته باشید و یا نگران وضعیت خلقی کودکتان باشید. یک چالش بزرگی که بسیاری از والدین با آن مواجه هستند و دارند این است که کدام روانشناس کودک در رشت برای کودکان آنها مناسب است و آیا کودک آنها به مرکز مشاوره کودک احتیاج دارد یا نه ؟
در این مقاله به بررسی این موضوع میپردازیم :

روانشناس کودک در رشت
روانشناس کودک کیست ؟
 روانشناس کودک شبیه مادر یا پدر نیست و هیچوقت جایگزین آنها نخواهد شد. این نقش تا همیشه برای شماست، وجود روانشناس در واقع اضافه شدن یک رابطه به دیگر رابطه های کودک شماست و به معنای این نیست که این رابطه جایگزین رابطه شما با کودکتان می شود.یک روانشناس کودک در رشت ترکیبی از مربی، مشوق و شاید کمی موجود افسانه ای باشد که اطلاعات عمیقی در رابطه با رشد کودک، روابط شخصی و تحقیقات بالینی دارد .مشاوره کودک بسیار متفاوت از بزرگسالان می باشد زیرا کودکان در ابتدا زیاد در درمان مشارکت نمی کنند، کودکان نمیتوانند به طور مستقل فکر کنند و تفکر آنها وابسته به افراد دیگر (والدین،معلمین و دیگر مراقبت کنندگان)است.
 روانشناس کودک در رشت
ویژگیهای یک روانشناس کودک خوب در رشت

1- تخصص روانشناس کودک
2- اشتیاق برای مراقبت و درمان
3- امانت داری
4- شبکه ارتباطی قوی با اطرافیان کودک
5-  شخصیتی یکپارچه، هماهنگ، صادق، موافق و دارای ثبات .
6-  ارتباط مستقیم و بدون واسطه با دنیای کودکی.
7- از نظر عاطفی فاصله داشتن (در ارتباط با مسائل کودک)
8- درگیر کردن والدین

سوالاتی که باید از روانشناس کودک در رشت بپرسید !
1  . چقدر تجربه کار تخصصی در این زمینه (مشکل فرزندتان) را دارید؟
من کودک شما را ندیدم و خیلی دقیق نمی توانم جواب این سوال را بدهم، اما تخصص من این است که بتوانم به کودکان کمک کنم تا مهارت هایی را یادبگیرند و بر مشکلاتشان غلبه کنند تا وضعیت موجود را تغییر دهند
2. چطور والدین در درمان همراه روانشناس کودک مشارکت می کنند؟
من در این کار به همکاری والدین خیلی نیاز دارم چرا که من متخصص روانشناسیدکودک هستم و شما متخصص خانواده خودتان، کار ما در واقع این است که ایده های مان را باهمدیگر به اشتراک بگذاریم که بتوانیم در این شرایط خاص به این کودک خاص کمک کنیم.
3 . مشاوره کودک چطور صورت می گیرد؟
من در ابتدا با والدین شروع میکنم و این کار را به چند دلیل انجام می دهم اول اینکه این موضوع فرصتی را به من می دهد که بیشتر با خانواده شما آشنا شوم و همچنین درباره توانمندی های فرزند شما بیشتر اطلاع پیدا کنم و هچنین تشخیص دهید که آیا من روانشناس مناسبی برای کودکشان هستم یا نه!
4. من فکر میکنم که فرزندم از اینکه بخواهد اینجا بیاید بسیار مضطرب خواهد شد! چه چیزی باید به او بگویم؟
من در ابتدای کار فضای امن و راحتی را برای آنها فراهم می کنم که این موضوع را درک کنند که ما باهم پیش خواهیم رفت و همه چیز بهتر خواهد شد، اگر فرزند شما مشاور مدرسه را دوست دارد می توانید به او بگویید که من یکی مثل او هستم، به بچه های خیلی کوچک می توانید بگویید که او خانم یا آقای مهربانی است که کمک می کند بچه ها بتوانند رابطه بهتری با دوست ها و خانوادشون داشته باشند و همینطور در دفترش کلی اسباب بازی و بازی های سرگرم کننده دارد.
5 . معمولا مشاوره کودک بعد از چه مدتی نتیجه می دهد؟
به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به طور کلی مشکلاتی که بسیار شدید هستند زمان طولانی را نیاز دارند، ما به یک زمانی نیاز خواهیم داشت که کودک شما بتواند با فرایند درمان تطبیق پیدا کند و ما کشف کنیم چه استراتژی هایی در این درمان موثرتر خواهند بود اگه اونها خیلی سریع و آسان بودند من به شما پیشنهاد خواهم داد که خودتان انجامش دهید.اما معمولا جلسات ۱۲ هفتگی را تدوین می کنیم که ممکن هست که کمتر و یا بیشتر هم شود و به پیچیدگی شرایط بستگی دارد
روانشناس کودک در رشت چه کاری برای کودکان انجام می دهد ؟
روانشناسان کودک به طور انحصاری با کودکان و نوجوانان مشغول به کار هستند و به تشخیص و حل مسائل و مشکلاتی که باعث به وجود آمدن مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان شده است میپردازند. روانشناس کودک در رشت با کودکان به صورت مشاوره و درمان فردی در تشخیص شرایط و مشکلات کودک کار می کند و در درمان آنها اغلب راهکارهای انفرادی مخصوص به خود را دارد.روانشناس کودک در رشت اغلب برای اختلالات یادگیری، کمبود توجه، بیش فعالی، اضطراب و افسردگی، تاخیر رشدی، علائم اختلال طیف اوتیسم و سایر مشکلاتی که بر رشد کودک تأثیر می گذارد ارزیابی می نماید.
علاوه بر این، گاهی روانشناس های کودک ، به کودک کمک می کنند تا از ضربه های ناشی از سوء استفاده و تجاوز، آسیب هایی مانند ضربه ی ناشی از مرگ یک دوست و آشنا و سایر تجربیات و حوادثی که می تواند بر سلامت روانی و عاطفی کودکان تأثیرات بدی بگذارد، غلبه کنند. روانشناسان ممکن است از صحبت کردن درمانی، بازی، قصه، هنر یا موسیقی درمانی برای برقراری ارتباط با کودک استفاده نموده و کودک را قادر به بیان احساسات خود کنند.روانشناس های کودک در سیستم های دادگاهی نیز نقش مهمی را در کمک به روند دادرسی موضوعاتی مانند طلاق یا نگهداری از فرزندان بازی می کنند  تا کمترین آسیب روانی و اجتماعی در نبود والدین غایب متوجه کودک شود.همچنین بیمارستان ها و بسیاری از مراکز بالینی جهت بررسی و ارزیابی بیماران از روانشناسان استفاده می کنند.
 روانشناس کودک در رشت
چه زمانی باید به روانشناس کودک در رشت مراجعه کنید ؟
1-احساس اضطراب و نگرانی در کودک
علایم جسمی نگرانی کودکتان را به دقت بشناسید چرا که گاهی کودکان اضطراب و نگرانی خود را به زبان نمی‌آورند و در شرایط مختلف دچار عرق کردن، سرخی چهره، سرگیجه وحتی حالت غش می‌شوند. پس باید این موارد را با مشاور کودک در میان بگذارید.
2-داشتن حالت افسردگی طولانی کودک
در این موارد کودک یا نوجوان همواره ناراحت است، نمی خندد، در برابر اتفاقات کوچک و بزرگ گریه می کند و نمی تواند جلو گریه خودش را بگیرد.کودکان و نوجوانان معمولاً درباره افسردگی و ناراحتی خودشان حرف نمی‌زنند ولی با رفتارشان نشان می‌دهند که افسرده هستند. حتی ممکن است کارهای خلاف انجام دهند.
3-همواره عصبانی بودن کودک
اگر فرزندتان اغلب با دیگران دعوا می‌کند حتی با افراد بزرگتر از خودش ممکن است اختلال پرخاشگری داشته باشد. این کودکان با داد و فریاد، آسیب زدن به خود و دیگران و … به خواسته هایشان می رسند. حتی اغلب این افراد به حیوانات نیز آسیب می زنند و از این کار لذت می برند.
4-اوتیسم
کودکان اغلب دوست دارند با دیگر همسن و سالان خود بازی کنند و حتی در سنین نوجوانی هم بیشتر در بین گروه همسالان خود زندگی می‌کنند .ولی در  برخی کودکان و نوجوانان مشاهده می شود حتی از برقرار کردن ارتباط چشمی با دیگران ابا دارند، دوست ندارند بقل یا نوازش شوند، بیشتر دوست دارند با اشیا بیجان، گوشی، تبلت و … بازی کنند تا با دوستان و اعضای خانواده.
 5-اختلال اضطراب جدایی
اگر کودک حتی اجازه انجام کارهای روزمره را نیز به والدین ندهد ممکن است اختلال اضطراب جدایی داشته باشد. در این موارد کودک دوست ندارد از چیزهایی که به آنها وابستگی عاطفی دارد جدا شود. مثلا در صورت رفتن به مهد دائما گریه می کند ،نوجوان دائما به والدینش زنگ می زند و از رفتن به اردوهای چند روزه کاملا خودداری می کند. در بزرگسالان نیز ممکن است این اختلال مشاهده شود ولی بسیار نادر است.
6-داشتن احساس گناه ( مسئولیت)
بیشتر این کودکان والدینشان طلاق گرفته اند و یا از هم جدا شده اند و خود را مقصر می دانند. از آنجایی که این کودکان درباره خانواده و مراقبت از خواهر و برادرهایشان احساس مسئولیت شدیدی دارند، ممکن است دچار اضطراب و استرس زیاد شوند.در سایر موارد ممکن است فرزندتان هنگام امتحانات دچار دل درد و تهوع ‌شود و طپش قلب او را آزار دهد.
7-اختلال تمرکز و توجه
این اختلال که در کودکان شایع است به صورت عدم توانایی در تمرکز و توجه تشخیص داده می شود. در این موارد کودک نمی تواند بر روی موضوع خاصی تمرکز کند، حواسش به راحتی پرت می شود. به طور کلی ممکن است کودک :
نتواند کاری که به او سپرده اید را انجام دهد .در راه بازگشت به خانه یا در زمان بیرون رفتن به راحتی حواسش پرت می شود .نمی تواند تکالیفش را تمام کند و در زمان مشق نوشتن خیلی بازیگوشی می کند.در مدرسه نمی تواند روی در س تمرکز کند و نمراتش به نسبت هوشش خیلی پایین تر می شود.
8-اختلال عدم تمرکز و توجه- بیش فعالی
اختلال کم‌توجّهی – بیش‌فعالی یک اختلال رفتاری رشدی است که در آن کودک توانایی دقت و تمرکز بر روی موضوع خاصی را نداشته و دارای فعالیت بدنی غیر معمول می باشد.
9-زندگی در رویای گذشته کودک
اگر فرزند شما دلبستگی زیادی به گذشته و اتفاقات رخ داده در آن زمان دارد و به صورت افراطی در خاطرات آن زمان غرق شده باشد لازم است با مشاور کودک درباره فرزندتان مشورت کنید.
10-تغییر در عادات روزانه کودک
تغییر ناگهانی در رفتار روزمره می تواند گواهی از یکسری اتفاقات ناخوشاید ( سو استفاده جنسی، ترس شدید، افسردگی، سردر گمی اجتماعی و … ) باشد. در این صورت کودک یا نوجوان به صورت ناخواسته یا خواسته در رفتارش تغییرات ایجاد می کند مثلا :
۱-      صبح زود از خواب می پرد
۲-      شبها کابوس می بیند
۳-      بعد از بیدار شدن کاملا لخت است و نمتواند از تخت خواب بلند شود
۴-      نسبت به گذشته زیادتر یا کمتر می خورد
۵-      دچار افت تحصیلی شده است
۶-      بیشتر با دوستان ناباب نشست و برخواست دارد
11-مشکلات گفتاری
اگر کودک شما از ناتوانی‌های گفتاری همچون مشکلاتی در تلفظ کلمات رنج می‌برد، گفتار درمانی می‌تواند رشد زبانی، ارتباط و مهارت‌های زبانی کاربردی کودک شما را بهبود ببخشد.

روانشناس کودک در رشت را چطور پیدا کنیم؟


جستجو، انتخاب و خرید آنلاین با تخفیف خدمات مشاوره دررشت

امتیاز کلی این مطلب (0)

0 از 5 ستاره

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0
نظر شما به سامانه مدیریت ارسال شده است.
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد