تماس با سایت مشاغل رشت: 920 10 910 013 داخلی 1

روانشناسی بالینی در رشت

بازدید: 1298

روانشناسی بالینی در رشت
روانشناسی شاخه های مختلفی دارد در مقالات قبلی در مورد روانشناس در رشت ، روانشناس خوب در رشت و ... مطالبی ارئه شد در این مقاله در مورد روانشناس بالینی در رشت و تفاوت بین روانشناس بالینی و روانپزشک میپردازیم. با ما همراه باشید
روانشناسی بالینی در رشت
روانشناسی بالینی در رشت
روانشناسی شامل شاخه‌های متفاوتی مانند روانشناسی عمومی، روانشناسی صنعتی سازمانی، روانشناسی کودک، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی بالینی می‌باشد.

روانشناسی بالینی در شاخه‌ای است که به درک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست‌شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند و از عمر آن به عنوان یک رشته تخصصی و مستقل حدود 90 سال می‌گذرد. روان‌شناسی بالینی بزرگترین حوزه در بین حوزه‌های روان‌شناسی است و خصوصاً در ایران بیشترین شمار روان‌شناسان در این رشته کار می‌کنند، یعنی رشته‌ای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری مانند بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، اعتیاد، کشمکش‌های زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات سازگاری است.

روان‌شناسی بالینی خود دارای چند رشته تخصصی است که از آن میان می‌توان به سلامت روانی کودکان، سلامت روانی بزرگسالان، اختلالات هیجانی، سوء مصرف دارو، ناتوانی‌های یادگیری و روان‌شناسی سلامت اشاره کرد.

حوزه کاری روانشناسی بالینی
نقش‌های تعریف شده برای روانشناسی بالینی را می‌توان ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار روان‌درمانگرها و همچنین پژوهش و مدیریت دانست.
یک روانشناس بالینی در رشت با توجه به علاقه و توانایی‌اش می‌تواند در هر یک از 4 زمینه زیر به فعالیت بپردازد:
1 . کشف ماهیت بیماری‌های روانی و روش درمان افراد مبتلا
 (در مواردی این کار با مشارکت روانپزشک انجام می‌شود چرا که در مواردی با تجویز دارو روند درمان بهتر پیش می‌رود و تجویز دارو بر عهده روانپزشک می‌باشد)، روانشناس بالینی برای روان درمانی از رویکردهای متفاوتی مانند رفتار درمانی، روانکاوی، شناخت درمانی و ... استفاده می‌کند.
2 . اندازه‌گیری خصوصیات افراد بوسیله تست‌های روان شناسی
تحقیق و آزمایش خصوصیات بیماران روانی و تلاش تجربی برای کشف علل، علائم و طرق درمان بیماری‌ها. روان‌شناسان معتقدند که آگاهی از تمام این روش‌ها برای آماده‌ساختن روان‌شناسی بالینی ضروری است و روان‌شناس بدون آشنایی با آن‌ها نمی‌تواند به نحو موثری انجام وظیفه نماید.
3. روان شناس بالینی ممکن است در بیمارستان‌های روانی، مراکز مشاوره و روان درمانی، زندان‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، پرورشگاه‌ها، کودکستان‌ها، مراکز نگهداری از سالمندان، کارخانه‌ها و انواع دیگر موسسات انجام وظیفه کند و با دادگاه‌های کودکان یا سازمان‌های نظارت بر بزهکاران، درمانگاه‌های بهداشت روانی، نهادهای ویژه با روان‌پزشکی، ارتباط نزدیک داشته باشد.
4. روانشناسان بالینی سرو کارشان در اکثر موارد با افراد یا رفتارهای نابهنجار بوده
از این رو یک روانشناس بالینی برای درمان این نابهنجاری‌ها لازم است علاوه بر یک دید جامع نگر، دارای قدرت روحی بالایی باشد.


روانشناسی بالینی در رشت

10ویژگی یک روانشناس بالینی در رشت
۱. روابط عمومی خوبی داشته باشید
باید شنونده خوبی باشد – کسی که به تمام حرف های مراجعینش گوش میدهد و معنی و مشکل نهفته در رفتارها و نشانه ها ی غیر کلامی مانند : تماش چشمی و زبان بدن را تشخیص بدهد. همچنین باید قادر باشد دانش‌، شفقت و گزینه‌های درمانی‌ را به مراجع خود انتقال بدهد.
۲.مشتاق علم باشد

یک روانشناس بالینی در رشت، باید درگیر و مسئول تحقیقات خود باشد – واقعیتی که روانشناسان بالینی را از سایر درمانگران مجزا می‌کند – و بنابراین باید قادر به تفکر علمی باشند بلکه باید نسبت به آن نیز اشتیاق داشته باشند:
۳. کنجکاو باشد
روانشناسان بالینی در رشت می‌خواهند پی ببرند چه چیزی آدم‌ها را بیمار می‌کند. هر بیماری متفاوت است، و نحوه‌ی کمک به هر فردی همیشه به آسانی روشن نیست. اغلب ارزیابی اولیه نخستین فرصت برای سنجیدن شرایط است، بنابراین روانشناسان بالینی باید قادر باشند سوالات روشنگرانه بپرسند و سلسله سوالات را ادامه بدهند تا به بهترین راه‌حل برای درمان آن فرد دست پیدا کنند.
۴. خلاق باشند
از آنجایی که هر بیمار یک چالش جدید و متفاوت را مطرح می‌کند، لازم است که روانشناسان بالینی در رشت ذهن خلاقی داشته باشند. مسئول هستند یک راه‌حل‌ها، تکنیک‌ها، و پیشنهادات جدیدی برای بهتر کردن کیفیت زندگی مراجعان خود دست پیدا کنند
۵. مطمئن به نفس باشند
روانشناس بالینی در رشت باید اطمینان و ظرفیت بالایی برای تامل و تفکر داشته باشند. بر رفتار و کردار خود تسلط داشته باشند.
۶. پوست کلفت باشید
روانشناسان بالینی در رشت با طیف وسیعی از بیماران سر و کار دارند، از آدم‌های دارای مشکلات ارتباطی، سوء مصرف‌کنندگان مواد، اشخاص افسرده‌ گرفته تا کسانی که بیماری‌های روانی شدید مثل اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی دارند.. باید قادر باشند این بار مسئولیت با ظرافت تحمل کنند، خودشان را با شرایط وفق دهند و “به مشکلات جاخالی” بدهند، و به نحوی، از غم و اندوه رهایی پیدا کنند. باید فشار را مدیریت کنند،
۷. همدلی کنید
به عنوان یک درمانگر، باید قادر باشند در حالی که برای سلامت و بهبودی بیمار به عنوان یک نیروی راهنما و اطمینان‌بخش عمل می‌کنند، به استقلال و مسئولیت شخصی او نیز احترام بگذارند. باید، اساسا، بیمار را همان گونه که هست بپذیرند، و بی‌قید و شرط از او حمایت کنند؛ اگر او کاری را اشتباه انجام داد یا با او مخالف بودند، نمی‌توانید از کمک کردن به او خودداری کنند.
۸. قضاوت نکنند
روانشناسان بالینی در رشت باید از مراجعان‌شان بی‌قید و شرط حمایت کنند، بلکه از نقاط ضعف یا اعمال نادرست آنها نیز انتقاد نکنند. چنین قضاوت‌های ارزش اعتماد و احترام مراجعه‌کننده را کم می‌کند و باعث می‌شود توصیه‌ها و خدمات روانشناسان کمتر کارآمد به نظر برسند.
۹. قادر باشند الگوها را ببینید

روانشناسان بالینی باید قادر باشند الگوهای درونی و بیرونی را که آدم‌ها با آنها درگیر هستند ببینند. این الگوها اغلب کلیدی هستند برای تشخیص این که چه موقع آدم‌ها در یک وضعیت ذهنی یا رابطه‌ی ناسالم گیر افتاده‌اند. می‌توانند بی‌اندازه به مراجع خود کمک کننند اگر در شناسایی چنین الگوهایی و جلب توجه آنها به این موضوع مهارت داشته باشند.
۱۰. با انگیزه باشند
لازم است که یک روانشناس بالینی در رشت از مبانی نظری، بالینی، و تجربی حوزه‌ی خود دانش گسترده‌ای داشته باشد. تحصیل این دانش مستلزم طی کردن تحصیلات تخصصی قابل توجه و همچنین کار میدانی و آموزش است. پس از آن که کار به عنوان یک روانشناس بالینی را آغاز می‌کنند، روانشناسی بالینی می‌تواند یک حرفه‌ی بسیار رضایت‌بخش و مهم باشد، و کسانی که در این حوزه موفق می‌شوند بسیار انگیزه دارند که به پیشرفت سلامت فردی در لحظه و به سلامت همگانی در مقیاس بزرگتر کمک کنند.
روانشناسی بالینی در رشت
تفاوتشان با روانپزشک ها چیست؟
روانشناس بالینی در رشت با توجه به تخصصی که دارند در بدترین شرایط از روش های و ابزار های که برای کارشان است استفاده میکنند ولی روانپزشکان در زمینه روانی فعالیت دارند و قادرند دارو تجویز کند .


امتیاز کلی این مطلب (0)

0 از 5 ستاره

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0
نظر شما به سامانه مدیریت ارسال شده است.
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : فیس بوک  - گوگل پلاس - - توئیتر - - واتس اپ - - تلگرام - - اینستاگرام - - لینکدین -

درباره ما

erasht mini logo ما فضای مجازی رشت هستیم
درگاهی جهت دسترسی به اطلاعات شهر ، آب و هوا ، مشاغل و آگهی های نیازمندی و فروش


warning logo شرایط درج اگهی ها
مسئولیت آگهی های درج شده در این سایت بر عهده آگهی دهنده می باشد.

تماس با ما

rasht-map

دفتر مرکزی ما :

شهر باران ، منطقه شهر یاران

بین بوستان دانشجو و مفاخر

ساختمان سرو ، طبقه سوم

تلفن: 01391010920 داخلی 1

سامانه پیامک : 10007412

نمادهای اعتماد و مجوزها

logo-samandehi

Offcanvas Module

Our themes are built on a responsive framework, which gives them a friendly, adaptive layout