تماس با سایت مشاغل رشت: 920 10 910 013 داخلی 1

زوج درمانی در رشت

بازدید: 1966




زوج درمانی دررشت

معمولا برای حل مشکلات زوج‌هایی که خود به تنهایی قادر به انجام آن  نیستند. فرایند زوج درمانی در رشت توصیه می شود که شامل زن و شوهر، و یک فرد آموزش دیده و متخصص در این زمینه است که در خصوص احساسات و افکارشان بحث می‌کنند.هدف در زوج درمانی کمک به زوجین است تا همدیگر را بهتر درک کنند و اگر تصمیم دارند و یا می‌خواهند که تغییر کنند، به آنها کمک شود تا به خواسته و هدفشان برسند .در مقاله های قبلی در مورد مرکز مشاوره خوب در رشت و روانشناس در رشت و... صحبت شد . این مقاله در مورد زوج درمانی در رشت است که با هم مورد بررسی قرار میدهیم.


 زوج درمانی در رشت
زوج درمانی
زوج درمانی در رشت یا مشاوره ازدواج ، به مشکلاتی می پردازد که در روابط صمیمانه و جنسی بزرگسالان پیش می آید. درمانگر در اینجا رابط این دو نفر است نه هریک از آنها. نزدیک ترین رابطه ما یعنی “ازدواج” براساس صمیمیت و اعتماد بنا نهاده می شود. زمانی که این رابطه به مشکل برخورد کرد، از کارآیی می افتد به شدت روی ما اثر می گذارد و به سلامت و شادکامی صدمه می زند. فشارکار، خانواده و ...می توانند روی رابطه زوج اثر گذاشته و به یکباره ارتباطی که زمانی بیشترین انرژی را به ما می داد را تبدیل به ارتباطی ناامید کننده کند. الگوهای رفتاری که در کودکی یادگرفته ایم، اغلب در روابط بزرگسالی ما مجددا ظاهر می شوند.
زوج درمانی در رشت ، سویه های گوناگون دارد که در ذیل به آن ها می پردازیم :
•    « زوج درمانی فردی » در آن هر یک از دو سوی ازدواج، همزمان با یک درمانگر، یا هر یک با درمانگر ویژه خود دیدار داشته و روند درمان را به پیش می برند.
•    «درمان مشترک » رایج ترین شیوه زوج درمانی ست که در آن، درمانگر با هر دو سوی ازدواج – هر جلسه به گونه ای مشترک – دیدار می کند.
•    « درمان چهار نفره »، هر یک از دو سوی ازدواج را درمانگر متفاوتی می بیند اما با این تفاوت که بر خلاف درمان فردی و زوج درمانی فردی، جلسات مشترک چهار نفره هم برگزار می شود.
•    « روان درمانی گروهی » هر یک از همسران ممکن است در این جلسات مورد انتقاد، سرزنش، نکوهش، بازخورد منفی یا مثبت از سوی دیگر اعضای گروه قرار بگیرد. بازخوردری که چون از فرد خنثایی جز همسرش می گیرد، معنادارتر و پذیرفتنی تر از بازخورد همسر و حتا درمانگر است.
•    « درمان ترکیبی »  درمان ترکیبی عبارت است از به کارگیری هر یک از ساختارهای گفته شده به گونه ای همزمان.
شیوه های مورد استفاده در زوج درمانی
۱- نظریه سیستم خانواده  : این نظریه بر الگوهای ارتباط، کنش و واکنش در محیط خانواده به عنوان یک سیستم تاکید دارد و هدفاش آشنایی زوجین با قواعد و الگوهایی است که ناآگاهانه در این سیستم عمل میکنند.
۲-زوج درمانی رفتاری : در این نوع روان درمانی، از شیوه های رفتار درمانی مانند تبادل رفتاری، تعلیم دادن نحوه برقراری ارتباط و آموزش مشکلگشایی استفاده میشود.
۳-زوج درمانی متمرکز بر عواطف:  این شیوه بر عواطف زوجین که باعث ایجاد تمارض میان آنها میشود تاکید دارد و از طریق شناساندن این عواطف،سعی بر تغییر رفتارها دارد.
۴- زوج درمانی روانپویشی : در این شیوه فرض بر این است که رفتارهای زوجین در بزرگسالی ناشی از الگوهای رفتاری دوران کودکی آنهاست و سعی بر این است که زوجین با شناخت این موضوع احساسات فعلیشان را از احساسات و تجربیات گذشته شان نسبت به والدینشان جدا کنند.
نشانه هایی که حاکی از مشکلات در رابطه زناشویی هستند:
- مجادلات بدون راه حل ادامه پیدا می کند.
- مکالمه بین زوجین متوقف شده است
- رابطه جنسی متوقف شده یا مشکلاتی در آن ایجاد شده است.
- اعتماد شکسته یا از بین رفته است.
- خشونت افزایش یافته است.
- افسردگی یا سایر مشکلات جسمانی بروز پیدا کرده است.
- اعتماد شکسته یا از بین رفته است

 زوج درمانی در رشت
بهترین زمان برای مشاوره زوجی چه وقت می باشد؟
- دعوا و متهم سازی متقابل تمام  فضای زوجین را پرکرده است.
- وقتی که احساس اعتماد به کنار رفته و احساس تردید یا پنهان کاری وجود دارد
- اشتیاق ها از بین رفته و رابطه جنسی توأم با شادی و لذت نیست.
- متارکه یا طلاق تنها راه حل ممکن به نظر می رسد.
- صحبت کردن در رابطه با مشکل باعث سردرگمی بیشتر یا خشم های غیرقابل تحمل می شود.


 زوج درمانی در رشت
باورهای اشتباه درباره زوج درمانی
متاسفانه زوج درمانی در رشت چندان رایج نیست .زمانی که احساس کنید شریک و همراهتان را مثل قبل دوست ندارید و یا اصلا او دشمن قسم خورده شماست و یا وقتی که رابطه شما سرد و بی تفاوت است و خانه مشترک فقط مکانی برای خواب و استراحت است و یا اگر ناگهان متوجه ناسپاسی، اعتیاد و بیماری خاصی در همسرتان شوید به این معنی است که رابطه شما دچار مشکل جدی است. مسلم است که نمی‌توانید به تنهایی مشکلاتتان را حل کنید وهدف زوج درمانی در رشت دقیقاً این است که اوضاع نابسامان زندگی زناشویی و خانوادگی‌تان را درست کنید و راه حلی برای اختلافات پیدا کنید‎.‎
مشاوره هیچ تأثیری ندارد
 مشاوره یا درمانگری که آموزش خاصی در زمینه مشکلات و مسائل زناشویی ندیده است و تجربه کافی برای درک یک مشکل خاص و ارائه راهکار درست ندارد معمولاً باعث می‌شود که زوج‌ها استفاده از مشاوره را کاری عبث بدانند. اما دقیقاً به همین دلیل است که شما برای حل مشکلات زناشویی‌تان باید به یک درمانگر با تخصص مشاوره خانواده و زوج درمانی در رشت مراجعه کنید. روان درمانگر و مشاور باید در حوزه مشکلات زناشویی از متدهای پیشرفته این حوزه استفاده کند ‎.‎برای حل مسائل و اختلافات زناشویی نباید به هر مشاور یا روان‌شناسی مراجعه کنید چون در این‌صورت احتمال اینکه نتیجه مطلوبی به دست نیاورید بسیار زیاد است‏‎.‎
زوج درمانی یک کار طولانی و وقت گیر است
باتوجه به روش و متدی که رفتار درمان یا روان درمانگر و مشاور شما از آن استفاده می‌کند این کار می‌تواند یک روند طولانی یا کوتاه مدت باشد. این مسأله به عمق و شدت اختلافات زناشویی هم ربط دارد. به این ترتیب باید بگوییم زوج درمانی در رشت خیلی طولانی نیست مگر اینکه مشکلات شما اساسی و ریشه‌دار باشند اما مسلما هرگز ابدی نیستند‎.‎
من متهم همه مشکلات خواهم بود
اصلا لزومی ندارد که فکر کنید در مشاوره‌ها متهم شناخته خواهید شد. زوج درمانی در رشت به عمل و عکس‌العمل‌ توجه دارد. مجموعه‌ای از رفتارها، حرف‌ها و واکنش‌ها بررسی می‌شوند تا مشکل اصلی یک رابطه شناخته شود. هر فرد درگیر در رابطه باید تأثیر رفتار و واکنش خودش را بپذیرد و اگر لازم است آن را تغییر بدهد. بنابراین نگران نباشید شما تنها عامل ایجاد مشکلات در رابطه نیستید‎.‎
همسرم نیاز اساسی به درمان دارد نه من
وقتی یکی از زوج‌ها دچار اختلال روانی است بدون شک زوج‌درمانی در رشت بهترین راه برای درمان آن نیست اما شروع خوبی برای درمان است. یک رابطه محکم و حمایت گر به طور طبیعی بسیاری از رنج‌ها را کم می‌کند حتی اگر مشکل از سوی یک نفر و مسأله فقط اختلال روانی یک نفر باشد. گاهی زوج درمانی در رشت به مشاوره فردی تبدیل می‌شود و هر کس به تنهایی با درمانگر گفتگو می‌کند. در واقع زوج درمانی ترکیبی از مشاوره فردی و گروهی است‎.‎
مشاور به ما خواهد گفت که ادامه بدهیم یا جدا شویم
کار زوج درمانگر‌ها این است که به شما کمک کنند تا دلیل مشکلاتتان را پیدا کنید و راهکارهای مؤثر برای بهبود ارتباط را ارائه می‌دهند. اما اینکه آیا باید با هم زندگی کنید یا جدا شوید تصمیم شخصی شما است که با توجه به روند مشاوره باید به آن برسید. یک مشاور معمولاً نمی‌گوید که در نهایت چه تصمیمی بگیرید، بروید یا بمانید‏‎.‎
راه حلی برای مشکلات ما وجود ندارد
معمولاً افراد خیلی دیر سراغ مشاور می‌روند. اما در هر صورت حتی برای زخم‌های عمیق هم التیامی وجود دارد.
با روش درست و تلاش زیاد می‌توان برای هر مشکلی راه حلی پیدا کرد. روان‌‌شناسی روش‌ها و راهکارهایی برای التیام آسیب‌ها و جراحت‌های عمیق دارد و تاکنون به زوج‌های زیادی کمک کرده است. فقط کسانی زخم‌هایشان درمان نمی‌شود که واقعاً نمی‌خواهند و یا به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند.
حرف زدن درباره مشکلات اوضاع را بدتر می‌کند.
شاید تلاش فردی‌تان برای حرف زدن درباره مشکلات اوضاع را بدتر کرده و یا تجربه‌های ناموفقی از زوج درمانی در رشت داشته‌اید که شما را به این نتیجه رسانده است. مهارت درمانگر و توانایی‌اش در مدیریت احساسات و واکنش زوج‌ها عامل مهم و مؤثری است. او باید بتواند برای هر کدام از شما فضای امنی برای حرف زدن، گفتگو و بحث کردن فراهم کند‏‎.‎تلاش شما به همراه کمک‌ها و راهنمایی‌های یک مشاور حرفه‌ای باعث موفقیت‌تان خواهد شد. پس زوج درمانی در رشت را کار بیهوده‌ای ندانید‎.

 

امتیاز کلی این مطلب (0)

0 از 5 ستاره

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0
نظر شما به سامانه مدیریت ارسال شده است.
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : فیس بوک  - گوگل پلاس - - توئیتر - - واتس اپ - - تلگرام - - اینستاگرام - - لینکدین -

درباره ما

erasht mini logo ما فضای مجازی رشت هستیم
درگاهی جهت دسترسی به اطلاعات شهر ، آب و هوا ، مشاغل و آگهی های نیازمندی و فروش


warning logo شرایط درج اگهی ها
مسئولیت آگهی های درج شده در این سایت بر عهده آگهی دهنده می باشد.

تماس با ما

rasht-map

دفتر مرکزی ما :

شهر باران ، منطقه شهر یاران

بین بوستان دانشجو و مفاخر

ساختمان سرو ، طبقه سوم

تلفن: 01391010920 داخلی 1

سامانه پیامک : 10007412

نمادهای اعتماد و مجوزها

logo-samandehi

Offcanvas Module

Our themes are built on a responsive framework, which gives them a friendly, adaptive layout